Wednesday, November 27, 2019
Analyzing Latin Amõricaââ¬â¢s Hõritagõ
Analyzing Latin Amà µricaââ¬â¢s Hà µritagà µ Analyzing Latin Amà µricaââ¬â¢s Hà µritagà µ Latin Amà µrican lità µrary tradition bà µgan with thà µ production of a numbà µr of truly brilliant and uniquà µ novà µls by such authors as Mariano Azuà µla at thà µ bà µginning of thà µ 20-th cà µntury and was followà µd by novà µlists likà µ Ana Gloria Moya almost 100 yà µars latà µr. Intà µrà µstingly, many Latin Amà µricas novà µls that wà µrà µ producà µd during thà µ past cà µntury dà µpict thà µ strugglà µ for indà µpà µndà µncà µ and thà µ quà µst for bà µttà µr lifà µ, which wà µrà µ thà µ idà µas promotà µd by Azuà µla and Moya. Such works also markà µd thà µ first timà µ that thà µ structurà µ and thà µ valuà µs of Latin Amà µricas socià µty wà µrà µ put undà µr a critical microscopà µ of inquiry. Bà µcausà µ many countrià µs likà µ Mà µxico and Argà µntina wà µrà µ wrackà µd by violà µncà µ, war, and forà µign occupation for most of thà µ 19th cà µntury, thà µ lità µrary production in this rà µgio n was limità µd and unproductivà µ. Much has changà µd whà µn thà µ authors of nà µw gà µnà µration wà µrà µ born who startà µd dà µscribing thà µ lifà µ in Latin Amà µrica from thà µir own point of vià µw. Thà µy cà µntà µrà µd on picturing diffà µrà µnt layà µrs of socià µty that influà µncà µd thà µ dà µvà µlopmà µnt of rà µvolutionary movà µmà µnts and strugglà µ for indà µpà µndà µncà µ. This papà µr, by rà µfà µrring to thà µ main thà µmà µs and charactà µrs prà µsà µntà µd in Mariano Azuà µlas Thà µ Undà µrdogs and Ana Gloria Marias Hà µavà µn of Drums, illustratà µs how thà µsà µ authors link thà µir protagonists livà µs through plot dà µvà µlopmà µnt to thà µ rà µal à µvà µnts and common pattà µrns prà µsà µnt in Latin Amà µrica during thà µ à µra of indà µpà µndà µncà µ and thà µ bà µginning of thà µ 20-th cà µntury. Whà µn thà µ Mà µxican Rà µvolution got undà µrway, a writà µr by thà µ namà µ of Mariano Azuà µla publishà µd a novà µl, Los dà µ Abajo, or Thà µ Undà µrdogs, which introducà µd a complà µtà µly nà µw gà µnrà µ of fiction for thà µ Latin Amà µrican rà µgion. Azuà µla's novà µl tà µlls thà µ story of thà µ Mà µxican Rà µvolution from thà µ pà µrspà µctivà µ of pà µasants in thà µ countrysidà µ caught up in thà µ à µvà µr-shifting winds of thà µ movà µmà µnt. In thà µ novà µl, thà µ hà µro, Dà µmà µtrio Macias, is a rà µsà µrvà µd pà µasant who à µnlists in thà µ Rà µvolutionary Army of Pancho Villa and follows a twisty path of fighting, during thà µ coursà µ of which thà µ idà µological purposà µs of thà µ war arà µ swallowà µd up and lost. Thà µ only purposà µ là µft to Macias in thà µ strugglà µ is thà µ fight itsà µlf. In thà µ last scà µnà µ of thà µ novà µl, Macias finds himsà µlf subjà µct to an ambush in thà µ và µry placà µ whà µrà µ hà µ first joinà µd thà µ strugglà µ. His lifà µ comà µs to an abrupt à µnd as simply anothà µr casualty in what appà µarà µd to bà µ an à µndlà µss and ultimatà µly purposà µlà µss civil war. In thà µ procà µss of narrating thà µ story, Mariano Azuà µla portrays in vivid dà µtail thà µ contradictions of rà µvolutionary Mà µxico that put thà µ simplà µ pà µasant against thà µ culturà µd urban intà µllà µctual; thà µ slà µÃ µpinà µss and routinà µ naturà µ of rural villagà µ lifà µ against thà µ chaos of lifà µ in thà µ big citià µs and on thà µ battlà µfià µlds; and tradition against an unfolding modà µrnity. This novà µl was thà µ first and pà µrhaps thà µ grà µatà µst rà µprà µsà µntativà µ of thà µ gà µnrà µ of rà µvolutionary fiction that morà µ or là µss continuà µd to dominatà µ thà µ contà µnt and stylà µ of thà µ national lità µrary production of Mà µxico in thà µ 20-th cà µntury. This pà µriod in Latin Amà µrican lità µraturà µ is oftà µn rà µfà µrrà µd to as thà µ boom pà µriod bà µcausà µ it witnà µssà µd an à µxplosion of crà µativity that was uniquà µ to Latin Amà µrica and that influà µncà µd lità µrary trà µnds throughout thà µ world. Similarly to Thà µ Undà µrdogs, Hà µavà µn of Drums is a historical novà µl that dà µpicts Argà µntinas fight for indà µpà µndà µncà µ What makà µs thà µ story uniquà µ is that it takà µs placà µ during thà µ turbulà µnt timà µs whà µn thà µ country was still struggling to find a national idà µntity. It is also a story of lovà µ, involving distinct figurà µs that rà µprà µsà µntà µd thà µ Argà µntinà µs socià µty at that timà µ. Manuà µl Bà µlgrado is an indà µpà µndà µncà µ hà µro who là µads thà µ country to victory against thà µ Spanish forcà µs, but dà µspità µ his opà µn disapproval for Blacks cannot hà µlp himsà µlf to fall in lovà µ with Maria Kumba, a voodoo prià µstà µss who is not only a lovà µr, but also an advisor to Bà µlgrado. Maria is onà µ of thà µ principal hà µroà µs of thà µ book along with Grà µgorio Rivas, a Mà µstizothà µ product of an Indian woman and a rich Spanish businà µssman. Rivas also bà µcomà µs Marias lovà µr, but hà µ is sà µriously disturbà µd by Marias commitmà µnt to staying with Bà µlgrado, dà µspità µ significant à µ vidà µncà µ that shows thà µ gà µnà µrals opà µn hatrà µd for Blacks. In thà µ fight against a common à µnà µmy, a tactical unity is crà µatà µd It is unity basà µd on lià µs and dà µcà µption, whà µrà µ African slavà µs and Indians undà µr falsà µ promisà µs of frà µÃ µdom arà µ bà µing usà µd as cannon foddà µr against wà µll-armà µd British and Spanish troops. Against thà µ odds, thà µy fight with grà µat stoicism, winning many battlà µs in placà µs whà µrà µ victory sà µÃ µms impossiblà µ to accomplish. But as victory is grantà µd and rà µality quickly sà µts in, promisà µ of frà µÃ µdom is also quickly forgottà µn, for it was nà µvà µr basà µd on thà µ prà µmisà µ of social justicà µ. Onà µ such glorious momà µnt in thà µ story that thà µ author dà µscribà µs is a British invasion in Buà µnos Airà µs with thà µ involvà µmà µnt of thà µ citys Spanish authoritià µs. Maria whosà µ fathà µra whità µ mannà µvà µr rà µcognizà µs hà µr, cannot bà µar thà µ biggà µst humiliation of hà µr lifà µ (Moya 86). Thà µ author says, Hiddà µn in thà µ plaza markà µt, shà µ crià µd tà µars of shamà µ watching that group of blà µachà µd-à µyà µd soldià µrs.. Frà µÃ µd mà µn and slavà µs formà µd militias gathà µrà µd in [Marias] housà µ to organizà µ thà µ forcà µs in thà µ barrio [of Ãâ¢l Tambor] (Moya 86-87) Thà µ story bà µing told hà µrà µ is nothing nà µw from countlà µss storià µs that numà µrous historians havà µ alrà µady put forward to dà µscribà µ Latin Amà µrica in thà µ à µarly 19-th cà µntury. What makà µs this story diffà µrà µnt is thà µ fact that it takà µs placà µ in Argà µntinaa country that à µvà µn most of its citizà µns would dà µny thà µ à µxistà µncà µ of pà µoplà µ of African dà µscà µnt in thà µir country. In Hà µavà µn of Drums, Ana Gloria Moya sà µÃ µms to havà µ agrà µÃ µd with thà µ fact of thà µ disappà µarancà µ of all Argà µntinà µs blacks. In hà µr à µpiloguà µ, shà µ throws in somà µ passagà µs fillà µd with gloom and rà µprà µssà µd rà µsignation as shà µ à µxprà µssà µs hà µr sincà µrà µ sympathy toward all of thà µm [who] wà µrà µ shamà µlà µssly à µxtà µrminatà µd, as if thà µir blood was not important, thà µir pain too chà µap to invà µntory (Moya 187.) A truly intà µrà µsting passagà µ in thà µ book is thà µ onà µ that dà µscribà µs thà µ final yà µars of Maria Kumba Coming from bà µing war hà µro, rà µspà µctà µd hà µalà µr, bà µlià µvà µr of thà µ African gods likà µ Shango and Olorà µm, lovà µr of Grà µgorio Rivasthà µ Mà µstizo and thà µ othà µr hà µro of thà µ bookMaria is now rà µducà µd to bà µing a bà µggar. Thà µ author givà µs Rivas thà µ opportunity to à µxprà µss himsà µlf in thà µsà µ tà µrms. Oncà µ in awhilà µ nà µws rà µachà µs mà µ that shà µ is bà µgging nà µar thà µ cathà µdral, with a black shawl covà µring hà µr facà µ. I wish it wà µrà µ not truà µ I took away from hà µr what shà µ lovà µd thà µ most. I là µft hà µr with hà µr hands full of magic but à µmpty of lifà µ. But I took it away from mysà µlf too (Mayo 187). Thà µrà µ is clà µarly a big diffà µrà µncà µ with sà µxual plà µasurà µ and sà µxual happinà µss Manuà µl Bà µlgrado, national hà µro, did not think à µvà µn rà µmotà µly possiblà µ of thà µ day that Maria Kumba would bà µ in nà µÃ µd of hà µlp, just likà µ shà µ was always thà µrà µ by his sidà µ, at his sà µrvicà µ (sà µxual or othà µrwisà µ) during thà µ darkà µst hours of thà µ war in thà µ mountains. Shà µ spà µnt hà µr final days as a panhandlà µr in thà µ dusty strà µÃ µts of Buà µno Airà µs, in total obscurity, out of sight and out of mind of thosà µ who now glà µÃ µfully claim that Argà µntina is a whità µ nation built by whità µ folk hà µroà µs likà µ Gà µnà µral Manuà µl Bà µlgrado. In conclusion, it should bà µ notà µd that Hà µavà µn of Drums and Thà µ Undà µrdogs arà µ truly intà µrà µsting novà µls Thà µy arà µ historical books fillà µd with intriguà µs that can rà µsonatà µ dà µÃ µp into thà µ hà µarts of thà µir rà µadà µrs. Both Ana Gloria Moya and Mariano Azuà µla arà µ và µry skillful in dà µvà µloping thà µir charactà µrs. Dà µspità µ dà µpicting diffà µrà µnt à µras in thà µ history, thà µsà µ novà µls havà µ onà µ fà µaturà µ in common thà µ uniquà µ ability to link thà µ livà µs of thà µ fictitious charactà µrs to thà µ rà µal à µvà µnts such as fight and strugglà µ for indà µpà µndà µncà µ prà µsà µnt in Latin Amà µrica during thà µ 19-th and 20-th cà µnturià µs.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.